MSVK logo Katalog Moravskoslezské vědecké knihovny v Ostravě
 
 
  Přidat do mé schránky  |  Uložit/odeslat  

Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 02.12.2023. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Zvolte formát: Standardní Katalogizační lístek Zkrácený záznam S návěštími polí S kódy polí MARC
Formát Článek
Hlavní záhlaví LinkKundrát, Josef
Název LinkAssessing the attitudes of students toward school subjects with the semantic differential and interactive visual metaphors / Josef Kundrát, Karel Rečka, Karel Paulík, František Baumgartner, Marek Malůš, Tereza Benešová, Kristina Thielová
Popis (rozsah) 2 obrázky, 3 tabulky
Typ obsahu text
Ext.odkaz  

EXEMPLÁŘE Všechny jednotky
Zdroj.dokument Psychologie a její kontexty. -- Ročník 13, číslo 2 (2022), strana 63-79. -- ISSN 1803-9278
Další původce LinkRečka, Karel
LinkPaulík, Karel, 1949-
LinkBaumgartner, František
LinkMalůš, Marek, 1985-
LinkBenešová, Tereza
LinkThielová, Kristina
Poznámka Obsahuje bibliografii
Abstrakt This study aims to provide preliminary evidence of the concurrent and structural validity of a novel instrument to measure students’ attitudes toward school subjects. This new tool uses interactive software and measures attitudes less directly by asking students to change different visual features of objects displayed in a virtual three­dimensional space, thereby expressing their attitudes metaphorically (popularity/liking through size, importance through size, difficulty through weight, and relationship with a teacher through temperature). The results of this novel method were compared and related to the semantic differential, an already established instrument that is frequently used in the context of school evaluation and focuses on connotative meanings. The study was carried out on a sample of 147 Czech primary school students who rated three school subjects: Czech, English, and mathematics. We used structural equation modeling to analyze the measurement structure of both instruments and the relationship between them. The results showed that a single dominant factor (popularity/liking) can explain the majority of the variance shared between items. However, residual correlations suggested that two other factors are at play, namely importance (measured by the visual metaphor of size) and difficulty (measured by the visual metaphor of weight)..



Předmět. heslo Linkpsychologický výzkum
Linkvyučovací předměty
Linkstudenti
Linknázory a postoje
Linkmetafora
Linksémantika
Klíčová slova * vizuální metafora * sémantický diferenciál
Skupina Konspektu Link159.9 - Psychologie
MDT Link159.9
Link37.01


Systém. číslo 006510597


Zvolte formát: Standardní Katalogizační lístek Zkrácený záznam S návěštími polí S kódy polí MARC